Femörehuvud

Femörehuvud
Femörehuvud, juli 2013 (annan båt på bilden)

tisdag 31 mars 2015

Ny motor

Äntligen kom rätt motor ut på blocket till ett överkomligt pris. Det var en Yamaha 40hk 1990 års modell med 703-reglage och lång rigg. Jag letade egentligen efter en kort rigg men detta har väldigt sällan kommit ut begagnat med 40hk, därför köper jag hellre en lång rigg och vid behov höjer akterspegeln med en förlängning. Jag tror t.o.m. att den är kortare än Suzukin, vid något tillfälle ska jag mäta mer noggrant.
Säljarens bild
Motorn fanns strax utanför Tierp och det blev en snabb, nattlig tur med bilen för att hämta den. Provstartade på plats och den spann som en katt och kastade vatten som den skulle. Väl hemma synades motorn mer noga och den förefaller vara i gott skick. Andra kåpor har varit mer solblekta och slitna samt att riggen haft småskador här och var. Den här är dock nästan helt repfri.
Motorn ska monteras om några helger om allt går som det ska. Suzukin borde komma ut till försäljning så snart den kan då det är säsong för båtmotorer just nu.


Propeller är sliten men har inga skador som bör påverka gång.
Offeranoden ser hyfsat ny ut men kan behöva 
bytas då jag inte vet om det är magnesium, 
zink eller aluminium.
Reglaget är lite slitet men växlar/gasar som det ska.



3 kommentarer:

  1. Hej! Motorn är en kortriggare. Yamaha -87:a. Det var inte helt lätt att hitta en.

    SvaraRadera
  2. Det ser ju ut som att vi har ungefär likadana motorer. Min har dock inte separatsmörjning. Får man fråga vad du fick betala?

    SvaraRadera
  3. Hur mycket vill du ha flr reglage 703 control

    SvaraRadera