Femörehuvud

Femörehuvud
Femörehuvud, juli 2013 (annan båt på bilden)

söndag 29 mars 2015

Lack

Har lagt på ett lager av International Woodskin på de bitar jag slipade sist. Träet i bitarna var väldigt torrt och flera lager kommer att behövas. En positiv sak är att det troligen inte kommer behöva upprepas lika många gånger som med träolja varje år. Woodskin ska vara en "hybrid" mellan olja och lack med mikroporer som andas. Allt trä i båten är även skyddat mot väder och vind i sittbrunn och under kapell, möjligen att solens UV strålning kan försämra ytan. Övriga trädetaljer som jag inte tog loss kommer att penslas på plats när temperaturen tillåter.

En annan sak jag har upptäckt sedan senaste inlägget är att båten troligen har fel rigg på motorn. Den kan ha lång rigg, manöverförmågan i lägre farter blir bl.a. bättre då. Men min Uttern har en akterspegel på 40cm, alltså avsedd för kort rigg. Jag vill även minska djupgåendet i bästa möjliga mån för att lättare ta mig in i badvikar och riktar därför in mig nu på en kortriggad Yamaha/Mariner med 30-40hk.

Jag hittade även en till Uttern Kabin blogg, vet dock inte hur pass aktiv bloggen är. Men ändå kul att se en annan Kabin och hur andra gör med sin båt.

Nu är det inte långt kvar tills bryggorna ser ut såhär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar