Den nya dragningen kommer att innehålla flera nya saker. För att säkerställa att man har ström så det räcker så kommer två batterier ingå i systemet. Ett för att starta motorn och ett förbrukarbatteri. Förbrukarbatteriet är avsett för utrustning som behöver 12 volt. Detta skall endast användas när båten ligger still. Elschemat för detta ser i skrivande stund ut såhär:
För att beskriva det hela utgår jag från motorns pluspol. Efter denna följer startbatteriet med en huvudsäkring. Därefter kommer en batteriväljare som har 1, 1+2, 2, eller 0 som val. Denna kommer att vara ställd till 1+2 när båten inte används, för att en solpanel (avlånga saken längst upp) ska kunna driva underhållsladdning på båda batterierna.
Rör vi oss ned mot förbrukarna så passerar vi en huvudbrytare (HB). Denna är till för att kunna koppla bort saker som kan dra ström när båten inte används. Efter detta följer en brytarpanel med automatsäkringar, plintar och kabeldragningar till olika saker. Lanternorna ska sitta på samma säkring och har därför en egen plint. Ankarljus finns med just nu i schemat men detta kommer istället att ersättas med ett batteridrivet ljus med 360 graders vinkel. Man ligger ju sällan över natten med en sån här båt.
Efter förbrukarna så går allt tillbaka till en jordplint som även kopplas till batteriernas jord. Tänkt plats för denna installation är under och bakom ratten, med grövre batterikablar dragna till stuvfacket bakom sitsen där batterierna ska sitta. Båda batterierna ska sitta i varsin batterilåda, fastsatta på någon form av ställning som gör att det står still vid hård sjögång.
Detta schema är preliminärt och under arbete. Ser ni något som ser galet ut så skriv gärna en kommentar, som gärna innehåller en lösning också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar